Para Pengikut :)

Tuesday, December 14, 2010

Hati Haiwan Dan Hati Manusia, Sama Tak?


Bagaimana nak memujuk hati Si Dia yang sedang merajuk? Senang tak, nak jaga hati orang lain? itu antara persoalan yang timbul. Dan main point yang aku nak share dengan anda adalah konsep menjaga hati orang. Pelbagai rupa, pelbagai jenis ragam manusia dalam dunia ni. Kadang-kadang tak tahu bila emosinya bertukar macam aku. Tak bertempat langsung. Ok. Cukup cerita pasal emosi diri sendiri.


Bukan senang nak jaga hati orang lain, bukan? Kadang-kala kita perlu jaga hati pelbagai pihak, bukan satu atau dua, ada yang sampai lima orang dalam satu masa. Itulah berkat berkawan. Kawan inilah peneman jika duka dan lara. Hati kena jaga supaya tak terguris atau terluka. Cuba bayangkan kalau anda ambil jantung lembu, lepas tu carik-carik seperti orang yang tiada perasaan?, mesti bila masak, tiada siapa yang akan makan. Begitulah juga dengan hati manusia, perlu dijaga rapi dan dibelai supaya tak terkoyak. Aku suka share dengan Blogger ni. Kalau anda ada cerita ataupun pengalaman, boleh la dikongsi bersama. Kalau ada tips pun boleh juga. Jom sama-sama memberi pandangan dan komen.

I Share, U Care.

4 Babel:

ArshSabila said...

Prinsip akak mudah..kalu sekali orang tu jaga ati kite, sejuta kali ganda kita akan jaga ati dia..tapi kalu dia yg jenis bila bercakap ikut sedap anak lutut dia jerk..ape kes kite nak layan ati dia kan..?fair n square..makes life simple!:)

Ainna Jalil said...

bagi enna lah kan, enna akan jaga hati orang tuh kalau dia pun pandai jaga hati orang
kalau dia hormat orang, kita pun perlu hormat dia
kalau dia pun jenis tak jaga hati orang why must kita jaga hati dia pulak?
yang paling penting, kita jangan membalas, kalau org buat pape kat kita, kita cool jeh, buat muka tak tahu
senang je prinsip dalam hidup nih awak, jangan pening-pening eh
senyum! :D

GR said...

nak jaga hati orang lain, kena pupuk dengan sifat sabar lah. kalau kita mampu bersabar dengan pelbagai karenah orang, insyaallah, kita mampu untuk menjaga hati orang lain.
lagipun, adat berkawan. memang banyak perkara yang kadang2 mengguris hati kita, yang penting toleransi dengan orang lain. dan bagaimana cara kita untuk mengelak dari bertengkar tak tentu hala.
kalau nak cerita lebih, panjang sangat nanti. haha

afiqah said...

nak jaga hati org mmg susah. kdg2 kita taktau ape diorg nak.

eh eh, sy ade entry khas untuk awk ;
http://budaknakalsahaja.blogspot.com/2010/12/tips-meningkatkan-jati-diri.html

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...