Para Pengikut :)

Thursday, December 2, 2010

Rakyat Malaysia, Jom Naik Basikal.


Pernah terfikir nak berbasikal?
Ada basikal tapi tak tahu guna?

Tiba-tiba tergerak hati untuk bercerita tentang penggunaan basikal di Malaysia. Dah lama tidak berbasikal. Masa kecik-kecik selalu juga naik basikal ke sekolah. Tapi dah zaman Universiti, tiada masa walaupun untuk beriadah. Duduk bilik dan tidur, itu je. Ok. Back to topic. Apa akan jadi kalau seluruh rakyat di negara ini, berbasikal ke tempat kerja?

Ini bukan iklan Punggung. Lihat Basikal.

Aku tahu pelbagai alasan akan diberikan jika menggunakan basikal sebagai alternatif lain ke tempat kerja. Cuba fikirkan kalau tempat kerja dekat, takkan naik kereta juga? Mungkin cara lain juga boleh diguna pakai; dengan berkongsi kenderaan ke tempat kerja. Yang ini pun bagus. Tapi berbasikal pun boleh mengeluarkan tenaga. Bagi aku lah, Malaysia tidak sesuai sebab keadaan cuaca yang sering berubah-ubah. Lainlah kat Negara membangun yang lain, pergi kerja sejauh 10km pun masih tidak berpeluh. Pelik, tapi itulah Fakta!. Manalah tahu, suatu hari nanti tiba-tiba ramai pula Rakyat Malaysia ke kerja naik basikal? Kan seronok PM? Malaysia pun ke arah kehijauan, Duit negara pun tidak dibelanjakan ke arah automobil lagi, Jadi, Gaji Pekerja tentu Naik. Itu yang kita harapkan. Kan Kan? Malaysia Maju, Rakyat Selamat. Tiada lagi kemalangan jiwa. Setuju Tak? Jom Kongsi Komen anda.

Taxi yang di upgrade jadi basikal, Upgrade ke?

13 Babel:

Hairul @ Kay said...
This comment has been removed by the author.
Hairul @ Kay said...

naik basikal, penat

MiszFieqa♥ said...

HAHAHA , kurang pencemaran udara ;)

btw , gambar last tuu cool >.<

HEROICzero said...

berbasikal boleh menyebabkn kemandulan. =.=

Shaofie said...

kay : erk. mmg penat, sebab dia keluar peluh.

fieqa : cool. incik google godek2.

adil : bia betik? tu kalau naik basikal tiga roda kat blakang. hahaha.

Ain Zulaikha said...

pernah shaofie.. terasa nak bawak basikal gi kolej lak.. tp tu la pasal.. baju kurung tu la susah nak naik tu T__T

Shaofie said...

hahah. ade gak dgr mcm uitm sarankan pelajar bawak basikal, bila dgr nmpk lawak, tapi lama2 dah biasa la.. nasib baik UKM xsuruh mcm tuh.. btw, thnx ain!

hamzah ian said...

orang kita mana suka berkongsi.. haha..

Shaofie said...

haha. tu la yang pelik.

Kembang Perawan 3288 said...

betol naek basikal PENAT.sakit bontot. haha. kalo buat basikal tu sila buat seat luas2.. okeh.

"penah naek basikal kt taman bukit cahaya alam shah alam..gilorrrr penat "

Shaofie said...

bb : nek kat tmn chya alam tu jgn cakap lah penat dia. bebukit bukau. naik je basikal utk fitness kat umaa. statik je. tapi itupun penat gak! hahahaha

Ery Farieha said...

aku rasa la kalau soh bawak basikal skrg, mau gelong2..

hohohoh

Shaofie said...

hahaha. ko naik beca je la cm tuh.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...