Para Pengikut :)

Monday, November 15, 2010

Bukan Pokok Balak Biasa.


Have you ever heard about red meranti?

Yes. Red Meranti is the genus of Dipterocarpacea, one of the largest tree family in the world. Red Meranti ni merupakan sejenis pokok balak. Pokok yang mendatangkan hasil pembangunan dan ekonomi terhadap negara terutamanya Malaysia. Untuk projek thesis aku kali ini, Red Meranti yang dipilih merupakan Shorea johorensis. Shorea johorensis ini dikenali juga sebagai seraya majau yang mempunyai pelbagai kegunaan dan khasiat. Pokok ini berbeza dengan genus Shorea yang lain dimana pokok ini tidak boleh dijadikan sumber pembalakan. Mesti Lu Oll's pelik kan? apa yang akan aku buat dengan pokok ni. Ok. Aku takde lah ambil pokoknye yang setinggi hampir 90 meter ini, tapi mengambil pokok yang lain tetapi di usia pra-matang. Aku diarahkan untuk mengkaji bahagian rantingnya sahaja untuk mengetahui kehadiran komponen kimia dalam ranting tersebut. Komponen kimianya banyak, tapi setelah diberitahu, terdapat hampir 8 komponen yang terdapat dalam ranting pokok Shorea johorensis ini. Itulah yang sedang aku kaji sekarang ini.

( Pokok Shorea johorensis yang setinggi 90 meter)

( di antara komponen kimia yang hadir dalam ranting Shorea johorensis)


Terdapat banyak lagi komponen lain. Diatas ini merupakan diantara 8 komponen yang hadir. Yang pasti aku mencari komponen yang susah untuk didapati iaitu Johorenol A. Kalau aku berjaya mendapatkan komponen itu, maka aku akan popular. Yela, komponen tu susah nak cari, kalau dapat memang keluar suratkhabar. Tapi aku tak kisah apa yang dapat, yang penting aku suka kerja macam ini. Apa yang penting? aku mesti berusaha keras untuk Johorenol A. Mesti Lu O'lls pelik kenapa kali ini entry berbaur ilmiah. Bukan apa, nak Lu O'lls semua faham konsep dan pengertian pokok balak yang sebenar, bukan pokok balak yang biasa, malah pokok ini menghasilkan pelbagai aktiviti biologi di dalamnya. So, hari ini dah dapat satu benda yang ilmiah sikit iaitu Pokok Balak bukan Pokok yang biasa-biasa. Kalau tak faham Jom tanya Dr Shaofie. Ape lagi? Jom Masuk Lab.


Sayang Shorea johorensis.
Say It Loud!

ilham datang dari dia.

5 Babel:

FaRaH AiN said...

Dr Shaofie,
tumpg tnye bole?
nape nme Shorea johorensis ni ade pkataan 'johor' tu?
adakah ia ditemui di johor?
nyatakan salasilah pokok ini bole?
hahaha
*ok, soalan ni berbaur siriyes bkn maen2*

Shaofie said...

terima kasih Dr Aen.
ok. perkataan johorensis itu memang berasal dari johor tapi pokok jenis ini banyak terdapat di sabah dan indonesia.

Unknown said...

sopi...jgn lupe copy paste ni dalam thesis nanti yee...hahaha

Shaofie said...

tak perasan pulak kak indah komen.
ok. bukan tu je, sye linkkan terus link blog kat indah dalam thesis saya. biar ramai follower utk thesis tu nanti, hahaha.

Unknown said...

x bleh blah... ayat manis dlm blog..
dpn ak ckp xbes gle wat natural product extraction..

senior...senior...ha..ha..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...