Para Pengikut :)

Saturday, November 20, 2010

Fakta Tentang Koala Bear.


Nak Tahu Fakta lagi?
Kenal Tak Koala?


Ala. Yang Lu O'lls sebut kola bear. Ha, itu lah yang aku nak maksudkan. Bila sebut koala, Lu O'lls teringat apa? Ya, Ingat Australia. Setahu aku la, koala ni memang ada dekat Australia je, tak tahu pulak kalau dia wujud dekat Banting atau Ulu Kelang ni?. Cukup dah merapu. Berbalik tadi, ada juga beberapa fakta pelik yang ada pada si Koala ni. Antaranya ialah dia memang tidur paling lama selama 19 jam dan mempunyai metabolisme yang kecil. Selain itu juga, Koala ini juga mempunyai otak yang kecil diantara haiwan vertebrata yang lain. Memang kecil. Tetapi tahukah anda seperkara lagi? Si Koala ini juga mempunyai cap jari yang hampir sama dengan manusia.

What?

Percayalah. Tak semua benda kita boleh percaya kan? Tapi yang ini memang fakta. Koala yang comel tu pun ada cap jari yang menghampiri cap jari manusia. The Shape, The width of the ridge and the pattern semuanya sama. Tetapi perbezaannya adalah manusia mempunyai tapak tangan dan jari yang diselaputi the ridge ini manakala koala pula hanya di fingertips dan beberapa di tapak tangan. Credit to Sumber 1 dan Sumber 2.

( tangan koala )

( kiri : koala, kanan : manusia )

Hampir sama bukan? Unbelieveable, just believe it. Inilah kuasa tuhan kan? Siapa sangka. Esok lusa jangan la pulak nak buat jenayah lepas tu gunakan cap jari koala. Tak pasal-pasal dia yang dipenjarakan. Sekarang ni CSI Malaysia pun boleh tahan hebat. So, janganlah buat jahat. Buat baik macam buat blog. Kongsi fakta menarik. Jom!

" Apa tengok-tengok, Jom la komen "

7 Babel:

eiela said...

comel la koala tuh, tapi tang cap jari tuh memang nampak sama cuma bagi manusia pusaran tuh lebih jelas dan cantik kan.

Shaofie said...

eiela : tol tuh. pusaran kita lebih siket. tapi unbeleiveable...

S.U.F.E.E.N.A.N said...

"nampak tapak tangan ni..?Berapa das nak?spoloh? doploh?"-koala tu caakaaap...:))

Shaofie said...

kak : hamboih, kawan baik dengan koala nampakkkk...

S.U.F.E.E.N.A.N said...

Kahahaha..taak..koala tu yg kepingin nak kwn ngan akak..:P

Muhammad Tarmizi bin Kamaruddin said...

koala, koala, koala lumpur...

Shaofie said...

kak : eleh. hahha.

mizi : kau taman melati.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...