Para Pengikut :)

Sunday, February 13, 2011

Obses Diet Sampai Tak Makan Nasi?



Siapa kata nak diet tak perlu makan nasi? Ok. Itu bukan marah, tetapi penegasan terhadap sesuatu perkara yang perlu disedarkan kepada seluruh rakyat Malaysia. Aku bukan pengkaji dietetik, tetapi lebih kepada konsultan. Haha. Itu tipu. Berbalik kepada isu diet tadi. Hampir segenap rakyat berkata bahawa nak diet tidak perlu makan nasi? Jom kita buat kajian.


Dalam nasi, tidak kiralah nasi jenis apa sekalipun, ada kanji. Kanji merupakan sumber yang penting dalam nasi, I mean beras. Haha. Anda semua mesti tahu bahawa nasi merupakan makanan berkarbohidrat, betul tak? Ok. Karbohidrat dalam nasi mempunyai glukosa yang terlalu banyak. Glukosa is a common name, so amylose dan amylopectin adalah glukosanya. Gambar dia atas itu merupakan kandungan yang terdapat dalam nasi dan kandungan yang terdapat didalam kanji iaitu amylose dan amylopectin. Itu penting. Sebab apa?


Gula yang diproses bukan gula yang dimakan selalu yea. Ini adalah gula untuk kegunaan badan yang lain seperti peredaran darah, pemprosesan minda dan juga untuk tenaga.


Kepada yang obses sangat nak diet tanpa makan nasi, renungkan lah. Pengambilan nasi itu penting tetapi kuantiti yang anda ambil itu yang perlu diberi perhatian. Cuba bayangkan berpandukan kitaran diatas, jika anda tidak ambil nasi dalam sehari, apakah yang akan terjadi pada otak dan tenaga anda?

13 Babel:

feeqa rayyan said...

sy akan jd blur + akan mule bertindak dgn melakukan kerja2 yang sgt sengal jike xmakan nasi sehari haha;p

Shaofie said...

hahahha. jadi, makanlah nasi selalu..

Kembang Perawan 3288 said...

nasik wajib!! kalau x..mcm kena gastrik

Shaofie said...

bagus b. teruskan!

nama.aku.lynn said...

ayuh kempen makan nasi!haha~

Shaofie said...

ayuh! jom! hahaha. bagus lynn.

yna fazlyna said...

2 minggu hidup tanpa nasi..dan hari ni bermula lah hidup dengan nasi. tapi sedikit je..

Shaofie said...

jangan tak makan nasi yna. nasi tu penting. takot nt masuk hospital dier kasi insulin. takot gak dier boleh akibatkan sel darah putih. bahaya.

yayalya said...

sy jarang da makan nasi, hihi xtwlah kenapa...

singgah dr SB ni... :)

Shaofie said...

thnx yaya. jgn tak mkn. nasi byk karbohidrat...

hidayah sapidih said...

jom makan nasi!!

Shaofie said...

hidayah : jommm!! makan tanpa henti. hahaha

shazika said...

ni nak kena tunjuk kat kwn2 aku yg gila22 mau diet smpai x mkn nasi..

tengs bg info :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...