Para Pengikut :)

Sunday, May 22, 2011

Suka Sangat Simbah Asid.


Assalamualaikum dan salam sejahtera, moga anda sihat bahagia (IniAnwarHadi, 2011). Hari Ahad, hari bersenang lenang dunia. Esok masuk kerja. Letih seperti biasa. Sebelum tu, jom dengar seperkara yang nak aku kongsikan bersama. Apa dia? tentang..


Tentang Asid. Atau Acid jika dalam bahasa inggerisnya. Ok. Kalau korang dengar boleh kata tiap-tiap hari cerita pasal asid ni. Simbah asid lah, Curah Asid dekat muka lah, Baling Asid kat bini lah. Macam-macam. Tapi yang memusykilkan aku adalah..


Pelik kan? Aku sebagai Warga Kimia pun tahu bagaimana susahnya nak mencari bahan kimia seperti itu sebab benda tu sangat terhad. Aku risau mereka lagi licik dalam pembuatan industri bahan kimia ni. Sebab bila tengok di dada akhbar, mereka simbah asid tu sama macam mudah untuk mendapatkannya. Ish. Ok, Aku bukan nak kupas on how they smart to get that, tapi nak beritahu langkah keselamatan berjaga-jaga. Let's take a look.


Jika anda baca ini, harus ditegaskan bahawa dilarang sama sekali membuka tingkap jika ada sesiapa yang ketuk meminta tingkap untuk diturunkan kecuali Polis Trafik. Jika orang itu anda sangat curiga, Jangan buka. Buat tak tahu sahaja. Fokus memandu. Dan sekiranya anda menbonceng motor atau membawa motor, keselamatan kepala harus pada setiap masa dan sila pastikan topi keledar anda dilengkapi dengan visor/shielding. Jangan buka visor itu selagi tidak sampai ke destinasi. Please, this is amaran.


Yang ni pun perlu di ambil berat. Acid Man ni ada dimana-mana. Apabila anda memakai short sleeves, tangan anda terdedah kepada pereputan kulit apabila terkena asid. Jadi, untuk keselamatan, pakai lah sweater, atau pun baju lengan panjang untuk langkah keselamatan. Memang Malaysia ni tengah panas bahang, tapi mana yang anda pentingkan? Panas dunia atau keselamatan yang boleh meragut jiwa? Fikir kan.


Ini paling penting mulai dari hari ini. Anda tidak kenal rupa sebenar Acid Man tu, jadi, jangan terlalu mudah untuk mempercayai orang sekeliling anda. They will do anything they want. Jika memandu, jangan mudah bertanya dengan pembonceng motor. Jika berjalan, jangan berseorangan dan selalu berhati-hati jika bersendirian. Jika terdengar berita tentang Acid Man yang ada dimana-mana, sila ambil berat, jangan cepat panik dan selalu berjaga-jaga. Selalu membaca doa pelindung bagi yang beragama islam. InsyaAllah, Dia akan selalu bersama kita semua.


5 Babel:

NiSha said...

tu la kabn takut nak berjalan kat kat luar.. spot2 diorg pun x menentu.. tp aper motif diorg ni sebenarnya yer.. x paham betul.. kalau la terkene org yg suka simbah2 ni asid tu terkene badan sendiri.. baru tau..

Shaofie said...

entah lah. smpi skrg motif utama acid man ni tidak dikenalpasti. pelik. takut pun ade. btw, just take care of yourself k?

Rozuan Ismail said...

kan,kita yang kat lab ni punya lah susah nak cari acid.dia senang je nak simbah kat orang.

Shaofie said...

wan,tol tuh. aku bukan pening cari solvent tu ke hulu ke hilir. dorang leh dapat pasti simbah je kat orang. adoi. dunia oh dunia.

Ms and Mr Red Ribbon said...

thanks for reminding :)
followed u :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...